Evidensbasert praksis

Hva skal til for å tilegne seg og å utøve en evidensbasert  tilnærming/metode, med god nok kvalitet? Forskning på dette har pekt ut 3 essensielle overordnede elementer, og disse ligger til grunn for våre utdannings og opplærings-tilbud: 

Kompetanse

  • god nok kunnskap 
  • gode nok ferdigheter 
  • bruk av evidensbaserte opplæringsmetoder

Egentrening/utvikling

  • deliberate practice
  • faglig oppdatering

Systematisk implementering

  • praktisk tilrettelegging
  • klinikknær coaching/veiledning
  • evaluering av fidelity
  • forbedrings-sirkler gjennom bruk av sankede data (på egen kompetanse + klientutfallsmål)
Basert på de tre elementene beskrevet ovenfor, har vi delt våre utdannings og opplæringstilbud inn i: 

Utdanninger

Klinisk kompetanse + implementerings- og egenutviklingskunnskap
  • inngående kunnskap og ferdigheter innen spesifikk klinisk tilnærming/metode (f.eks. ACT)
  • innføring i egenutvikling
  • innføring i evidensbasert implementering
  • to-delt program, med oppstart i del 1 for begynnende ACT terapeuter, og del 2 for viderekomne
  • veiledning/coaching
  • evaluering av oppnådd kompetanse, og ved fullført del 2 et utdanningsbevis som tydeliggjør oppnådd kompetanse innen kunnskap og ferdigheter
- litt som å bruke treningssenteret regelmessig til både opplæring i trening og til å trene seg opp til å prestere godt i en idrett 



Treninger

Egentrening/deliberate practice
  • kvalitetsforbedring innen spesifikke ferdigheter (f.eks. kliniske funksjonelle analyser i ACT). 
  • Forutsetter adekvat (teoretisk) kunnskap.
- Litt som å dra på treningssenteret og trene en planlagt økt 

Workshops

Egenutvikling + begynnende kunnskap og ferdigheter
  • innføring i, og begynnende praktisk erfaring med en konkret metodikk, tematikk, ferdighet eller atferds/psykologisk problematikk. 
- Litt som å dra på treningssenteret for å få litt opplæring i trening + prøve ut øvelser